سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت قطع و وصل ، خاموش روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟

دلیل خاموش و روشن شدن  پمپ آب یا همان استارت لحظه ای پمپ آب می تواند بیانگر وجود چند مشکل باشد:

  1. خراب شدن شیریکطرفه و یا آشغال گرفتن سوپاپ شیریکطرفه : چنانچه شیر یکطرفه مانع از تخلیه آب داخل رایزر مصرفی نشود ( آب پمپاژ‌شده توسط پمپ آب ) به علت اینکه افت فشار در داخل هوزینگ پمپ آب رخ می دهد، کلید اتومات باعث صدور فرمان پمپاژ آب به پمپ را صادر کرده و پمپ روشن می شود و به علت اینکه افت فشار بسیارناچیز بوده به همین خاطر پمپ بلافاصله خاموش می شود و همین رویه به دفعات تکرار می شود.
  2. عدم تنظیم باد داخل مخزن (‌منبع) تحت فشار و یا پارگی تیوپ منبع تحت فشار : اگر باد مخزن تحت فشار که بر روی پمپ آب و یا بوستر پمپ آب نصب شده تنظیم نبوده و یا تیوپ منبع تحت فشار سوراخ شده باشد ،‌ باعث استارت لحظه ای و مکرر پمپ یا بوستر پمپ می شود . برای اینکه از سالم بودن تیوپ مخزن تحت فشار اطمینان حاصل کنید ،‌والف ( سوزن) باد مخزن را فشار دهید . چنانچه از والف منبع آب خارج شود یعنی اینکه تیوپ داخل مخزن سوراخ شده ولی اگر از والف مخزن هوا خارج شد یعنی تیوپ سالم می باشد که باید پس از تخلیه آب داخل مخزن ، میزان هوای داخل مخزن را تنظیم نمایید.

 

علت روشن نشدن پمپ آب چیست ؟

دلیل از کار افتادن  و کار نکردن یک پمپ های آبرسانی ساختمان میتواند در چند گزینه زیر خلاصه شود . 5 علت روشن نشدن پمپ آب خانگی و رفع آن توسط تعمیرکار را با هم مرور میکنیم  :

  • مشکل برقرسانی قبل از ورود به پمپ
  • قطع بودن یا زنگ زدن  اتصال پریشر سوییچ یا کنتاکتور ( به دلیل بی کیفیت بودن کلید  )
  • نرسیدن آب کافی ( ممکن است پمپ لجن گرفته باشد و قادر به مکش آب نباشد  )
  • هوا گرفتن بیش از حد ( که البته در این موقع پمپ استارت میخورد و روشن نمیشود )
  • گیرپاژ کردن پمپ ( یکی از دلایل اصلی کار نکردن پمپ آب گیرپاژ کردن پمپ است  )

 

 چگونه باید عملیات هوا گیری پمپ آب خانگی انجام شود؟

در ابتدا مقداری آب آماده کنید

یکی از ملزومات در نحوه هوا گیری پمپ آب خانگی خود آب است. اول دقت کنید برای هوا گیری پمپ آب خانگی باید چه ارتفاعی از پمپ را هواگیری کنید.

یعنی اینکه چه مقدار آب برای هوا گیری نیاز دارید.اگر از مخزن آب در مجاورت پمپ آبی باید عملیات هوا گیری انجام گیرد با دقت به اینکه مسیر کوتاهتر است .

شاید تنها یک پارچ آب هم کافی باشد و اگر پمپ آب شما در مسیر یک چاه قرار دارد بهتر است از یک شیلنگ برای تامین آب استفاده کنید.

برق پمپ را قطع کنید و فشار لوله ها را کاهش دهید.

برای انجام عملیات نحوه هوا گیری پمپ آب خانگی  ابتدا برق پمپ را قطع میکنید.

به دلیل اتومات بودن برخی از پمپ ها به ناگهان پمپ شروع به فعالیت نکند و قطع برق باعث کاهش فشار لوله ها میشود.

از یک نفر بخواهید یک شیر آب را باز کند تا آب لوله های ساختمان خالی شود.

اگر این کار را انجام ندهید در زمانیکه قصد پر کردن لوله را دارید تا هوا تخلیه شود احتمال دارد آب با فشار خارج شود و وارد مسیر برق پمپ شود و یا خود شما خیس شوید.

 

علت صدای لوله آب چیست؟

صدای لوله آب ناشی از شکست آب می باشد. بدین معنا که پمپ آب نصب شده قوی تر از نیاز مصرفی می باشد که باعث پمپاژ بیش از حد معمول آب به داخل لوله ها می گردد و همین امر باعث ایجاد سر و صدا در لوله ها می گردد که اصطلاحا به آن شکست لوله گفته می شود.

 

علت صدای زوزه پمپ آب چیست؟

صدای زوزه پمپ آب ناشی از خرابی بلبرینگ ها می باشد.

 

علت صدای سنگ ریزه از پمپ آب ؟

صدای خش خش و سنگ ریزه دلیل وجود پدیده کاویتاسیون (خلع) در پمپ آب می باشد.

کاویتاسیون زمانی اتفاق می افتد که به مقدار کافی آب وارد محفظه و قسمت مکش پمپ نمی شود که باعث به وجود آمدن حباب های ریز هوا در هوزینگ پمپ گشته و این حباب ها در هنگام کار توسط پروانه پمپ آب به سمت خروجی پمپ آب پرتاب شده و با برخورد به دیواره و هوزینگ پمپ آب ترکیده و باعث ایجاد صدای سنگ ریزه می گردد که اگر این مشکل برطرف نگردد باعث خوردگی و صدمه به پروانه و هوزینگ پمپ می گردد.

راه های کم کردن صدای پمپ آب

اگر خود پمپ از نوع بی کیفت باشد و یا تکنولوژی ساخت پمپ مربوط به گذشته باشد نمی توانیم راه مناسبی برای رفع مشکل صدای پمپ آب ارائه کرد.

هر چند گاهی راه هایی برای رفع صدا مثل قرار دادن پمپ در محفظه میتواند تاحدی باعث رفع مشکل صدای پمپ آب بشود ولی باید این کار خیلی عاقلانه و درست نیست

بنابراین شاید تنها راه عوض کردن پمپ آب باشد برای رفع مشکل صدای پمپ آب و کمتر شدن صدای پمپ  چهار مورد را باید در نظر داشت :

که این موضوعات در زمان ساخت ساختمان و یا در زمان تعبیه جای پمپ بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

عایق صدا برای پمپ آب 

رفع مشکل صدای پمپ آب دوستان توجه فرمایید که هیچ عایقی برای رفع صدای پمپ های آبرسانی وجود ندارد و اگر با همچین ادعایی روبرو شدید باور نکنید زیرا اینها راههای فریب است برای تعدادی سودجو که به دنبال کسب درآمد از اطلاعات کم مشتریان هستند .

نکاتی که در ادامه توضیح میدیم میتواند کمک به کم شدن صدای پمپ کند.

نکات مهم در موقع نصب پمپ آب خانگی

  • جای تانکر و پمپ آب را در مکان هایی نصب کنید که نزدیک به دیوار منزل و یا محل استراحت شما نباشد
  • محیطی که پمپ آب را در داخل آن قرار می دهید عایق بندی کنید تا در کم کردن صدای ناخوشایند پمپ به شما کمک کند
  • سرویس دوره ای و بازدید فصلی پمپ آب خانگی را به طور مرتب انجام دهید
  • پمپ را در شرایط نرمال و تراز قرار دهید و برای پمپ از محل تکیه گاه و اتصالات استاندارد استفاده نمایید.

 

انجام این امر بستگی به این دارد که متراژ منزل مسکونی و یا فضای مورد نظر شما برای پمپاژ آب چقدر است. و در واقع انتظار شما از پمپ آب انتخابی تا چه حد است. نصب پمپ های آب جت برای مواردی است که مصرف کننده احتیاج به پمپاژ آب برای چندین طبقه را در مجتمع مسکونی دارد.

و به همین علت این نوع پمپ را توصیه میکنیم که خوب قاعدتا صدای زیادی هم دارند.