سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پمپهای کفکش چه هستند و چه کاربردهایی دارند؟

پمپ کف‌کش  در اصطلاح  EPS هم گفته می‌شود، ساختاری مشابه با پمپ‌های توربین عمودی دارد. در این پمپ نیز مانند سایر پمپ‌ها، یک موتور الکتریکی، تامین کننده‌ی نیروی محریک است. پمپ‌های کف‌کش، از یک پمپ گریز از مرکز و شفتی عمودی، تشکیل شده‌اند. در این نوع پمپ، نحوه چرخش پروانه ها، فشار سیال خروجی را تعیین می کند.

جنس قسمت‌های مختلف پمپ کف‌کش:

  • نوع آب‌بندی این پمپ ها، آب‌بندی مکانیکی است تا آب به داخل موتور نفوذ نکند.
  • پوسته ی موتور و پمپ، از آلیاژ آلومینیوم هستند.
  • پروانه و درپوش پمپ، از چدن داکتیل است.
  • شفت یا محور عمودی پمپ، از فولاد ضد زنگ 303 هستند.
  • پیچ‌های پمپ، از فولاد ضد زنگ  هستند

پمپ کفکش

نحوه‌ی تقسیم‌بندی پمپ‌های کف‌کش:

پمپ های "چند مرحله ای" پمپ هایی هستند که در آن ها بیش از یک پروانه استفاده می شود و در غیر این صورت، «یک مرحله‌ای» هستند. در پمپ‌های چند مرحله‌ای، پره‌ها می‌توانند روی یک شفت سوار شده یا هر کدام به صورت مجزا قرار داده شده باشند.

کاربرد پمپ‌های کف‌کش چیست؟

  • این پمپ‌ها کاربردهای گوناگونی دارند که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها، اشاره می‌کنیم:
  • پمپاژ آب برای مصارف خانگی و آبیاری‌های کوچک
  • پمپاژ آب در جهت زه کشی
  • پمپاژ دوغاب در صنایع
  • تخلیه آب چاه، مخازن و کف استخرها

کاربردهای گفته شده، اغلب مربوط به پمپ‌های تک مرحله‌ای هستند. پمپ‌های چند مرحله‌ای به دلیل امکان استفاده از دبی‌ها و عمق‌های زیاد، عموما برای پمپاژ سیال زا چاه‌های عمیق (مثل چاه‌های نفت) استفاده می‌شوند.

نکات ایمنی:

پمپ‌های کف‌کش نیز مانند سایر پمپ‌ها، حساسیت‌های خاص خود را دارند و برای بهره‌برداری بهینه از آن‌ها، باید نکاتی را رعایت کرد:

  • محل مشخص شده بر روی پمپ را قبل از راه‌انداری، از آب پر کنید.
  • از میزان ولتاژ برق و تناسب آن با پمپ، قبل از راه‌اندازی اطمینان حاصل کنید.
  • برای انتخاب صحیح نوع پمپ، از نمودار هد و دبی استفاده کنید و بر حسب نیاز خود یک پمپ‌ را برگزینید.

پمپ کفکش

مزایای استفاده از پمپ های کف کش

پیشگیری از خسارات ناشی از آب گرفتگی : هنگام بروز آب گرفتگی به دلیل ورود آب به درون زیر زمین یا پارکینگ تخلیه ی حجم بسیار زیادی از آب به صورت دستی مسلما دشوار است و همچنین برای تخلیه سریع حوضچه یا استخر می توانید به راحتی از پمپ های کف کش استفاده کنید. وجود یک پمپ کف کش می تواند به سرعت مشکل را حل کرده و تمام آب موجود در زیر زمین و پارکینگ را طی زمان کمی تخلیه کند و از آسیب دیدن بنا جلوگیری کند. اما در هنگام بروز سیل چه کنیم؟ معمولا سیل با خود ذرات جامد و گل و لای نیز همراه دارد که این مسئله موجب ناکار آمدی سایر انواع پمپ ها و حتی پمپ های کف کش می شود. زیرا وجود ذرات گل و لای در سیلاب ها موجب مسدود شدن پمپ کف کش می شود. برای تخلیه ی سیلاب ها نوع دیگری از پمپ های کف کش به نام پمپ های لجن کش وجود دارند که به طور خاص برای این امر طراحی شده اند.

  • انتقال مناسب آب ها از منابعی که عمق آن ها کم می باشد مانند استخرها و حوضچه ها
  • استفاده در چاه ها با عمق کم

این محصولات در سایز های متفاوتی وجود دارند. پمپ کف کش کوچک اکثرا برای مصارف خانگی استفاده می شود و قابلیت انتقال ذرات تا اندازه ی 55 میلیمتر و پمپ های کف کش بزرگتر برای مصارف صنعتی و غالبا برای پمپاژ فاضلاب ها و سایر پسماند های صنعتی حاوی ذرات معلق تا قطر 6 سانتی متر استفاده میشوند.

پمپ کفکش

چگونه پمپ کف کش مناسب انتخاب کنیم

با وجود مدل های مختلف پمپ کف کش و شرکت های تولید کننده ی این پمپ ها و با توجه به دامنه ی قیمت های متفاوت، با این مشکل مواجه می شویم که کدام پمپ کارایی بهتری دارد و چگونه پمپ مناسب را انتخاب کنیم. به خاطر داشته باشید منظور از پمپ مناسب پمپی است که طول عمر بالا و کارکرد بهینه داشته باشد. در بسیاری از موارد مصرف کنندگانی که قبلا از پمپ کف کش استفاده کرده اند به سراغ پمپ قبلی خود می روند و همان مدل را انتخاب می کنند که کاملا معقولانه به نظر می رسد البته توجه داشته باشید که طول عمر پمپ شما چقدر بوده است. اما در رابطه با مصرف کنندگانی که برای اولین بار قصد خرید پمپی را دارند اولین گام این است که بدانند کجا می خواهند این پمپ را استفاده کنند؟ منبع آن ها چیست؟ ساختمان شخصی است یا عمومی؟ آیا فاضلاب آن ها حامل آلاینده ها یا هر ماده ی دیگری که امکان آسیب زدن به اجزای پمپ را دارد هست؟
اگر PH محیط مناسب است میتوانید از پمپ هایی با بدنه ی پلاستیکی و یا استیل استفاده کنید. اگر می خواهید بدنه ی مقاوم تری داشته باشید، پمپ های کف کش با بدنه ی چدنی نیز موجود است که البته به دلیل وزن زیاد خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
قدم دوم دانستن مایعی است که پمپ برای انتقال آن استفاده می شود. اگر مایع فاقد ذرات جامد باشد می توانید از پمپ کف کش استفاده کنید ولی در صورت وجود ذرات معلق و گل و لای در مایع استفاده از پمپ کف کش بیهوده بوده و انتخاب مناسب پمپ های لجن کش است که احتمال مسدودی این پمپ ها توسط ذرات جامد بسیار کم است. 
نکته ی مهم دیگری که باید به آن توجه شود میزان کارکرد پمپ های کف کش و تعداد دفعات خاموش و روشن شدن این پمپ طی روز است که می تواند از چند بار تا چند صد بار باشد. از ساختار پمپ ها و نحوه ی کار کرد آن ها اطلاع کسب کنید. مهمترین اطلاعات این قسمت هد و دبی پمپ است که معمولا در کاتالوگ ها هد و دبی پمپ ها مشخص است که می توانید با استفاده از کاتالوگ ها و یا مشاورین شرکت ها پمپ مناسب با شرایط مد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پمپ ها مصارف گوناگونی دارند و نمی توان یک پمپ را برای مصارف گوناگون به کار برد.