سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

تأمین آب لازم برای آبرسانی واحدهای مسکونی و کشاورزی، مسئله کاملاً مهم و حیاتی است. ساکنین یا مدیر ساختمان و زمین از هرچه بگذرد، نمی‌تواند بی‌خیال تأمین آب و انتقال کامل آن به دیگر بخش‌ها شود. بهترین روش یا بهتر بگوییم ابزاری که از گذشته هم استفاده می‌شد و در آینده هم استفاده خواهد شد، قرار دادن بوستر پمپ آبرسانی در قسمت منبع ساختمان یا زمین است. استفاده از بوستر پمپ ابرسانی مسئله‌ای کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. در واقع نه تنها آبرسانی بلکه هر نوع بوستر پمپ دیگری، ابزار ضروری برای افزایش فشار آب است. بوستر پمپ آبرسانی بیشترین کاربرد را بین بقیه دارد. بقیه انواع بوسترهای پمپ کاربردهای تخصصی‌تری دارند.


شناخت بوستر بوستر پمپ آبرسانی خیلی مهم است. اینکه بدانیم که چه نوع بوستری را خریداری کنیم و اصلاً چرا باید حتماً از این نوع برای افزایش فشار آب استفاده کنیم. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص جواب سؤال بوستر پمپ آبرسانی چیست اطلاعاتی کاملی برای شما بنویسیم.


تعریف بوستر پمپ آبرسانی

در تعریف و پاسخ به سؤال بوستر پمپ آبرسانی چیست فراتر از تعریف خود بوستر پمپ نمی‌رویم. در واقع تمامی بوسترهای پمپ دارای تعریف یکسانی هستند. به هرحال این نوع بوستر پمپ هم کاربردهای مخصوص به خود را دارد. برای همین بهتر است که تعریفی متناسب با آن بنویسیم. بوستر پمپ آبرسانی دستگاهی است که به منظور افزایش فشار آب و انتقال آن با ارتفاع‌ بالا در ساختمان‌های مسکونی و کشاورزی استفاده می‌شود. البته بیشترین کاربرد نوع بوستر پمپ آبرسانی برای آبیاری قطره‌ای زمین‌های کشاورزی است؛ برای همین اولین کاربرد این نوع پمپ پیشرفته در صنعت کشاورزی خواهد بود.


در حالت کلی بوستر پمپ آبرسانی را دستگاه منبع پمپاژ قوی معرفی می‌شود. اگر قصد بررسی و بیان تفاوت آن را از نظر قدرت داشته باشیم، باید بگوییم که توان این دستگاه نسبت به یک پمپ معمولی خیلی بیشتر است؛ اما عملکرد و هدف هر دو یکسان است. در بوستر پمپ به جای یک پمپ، از چندین مورد به صورت موازی و در کنار هم استفاده می‌شود. این مسئله باعث افزایش فشار انتقال آب به نقاط بالا یا دورتر می‌شود. دوم اینکه در این روزها با توجه به افزایش آپارتمان‌ها و مساحت‌های تحت پوشش، نیاز به بوستر برای انتقال بیشتر از گذشته احساس می‌شود. انتقال آب در چنین نقاطی با استفاده از پمپ عادی قابل اجرا نیست؛ از این رو، باید از یک بوستر پمپ استفاده شود. بوستر پمپ دارای انواع مختلف دیگری است. در مقالات زیر می توانید در مورد آن ها بخوانید:


  • بوستر پمپ آتشنشانی چیست؟
  • بوستر پمپ آبیاری چیست؟


بوستر پمپ آبرسانی چگونه کار می‌کند؟

بیشترین کاربرد این نوع بوستر پمپ در زمین‌های کشاورزی برای انتقال آب به تمام زمین است. مشکل از جایی شروع می‌شود که در زمین‌های بزرگ، امکان آبرسانی از طریق پمپ تک وجود نداشته باشد. در واقع این نوع پمپ‌ها قدرت کافی برای انتقال و هدایت آب درون لوله به نقاط دورتر ندارند. از این رو باید چندین پمپ را کنار هم قرار داد تا با افزایش قدرت بتوان این مشکل را برطرف کرد. این نوع پمپ‌ها که کنار هم قرار می‌گیرند، بوستر پمپ می‌گویند. 

وقتی به دنبال یافتن پاسخی در خصوص بوستر پمپ آبرسانی چیست هستید، باید اول از همه بدانید که چگونه کار می‌کند. کارکرد کلی تمامی بوسترها یکسان است. ابتدا یک پمپ روشن است. این پمپ می‌تواند تا حدی فشار سیال لازم برای انتقال به نقطه‌ای را تأمین کند. به محض اینکه نیاز به فشار بیشتری برای انتقال سیال به نقاط دورتر لازم باشد، پمپ بعدی روشن می‌شود. روشن شدن پمپ‌ها تا تأمین فشار لازم ادامه خواهد داشت. پس از اینکه فعالیت آبرسانی تمام شد، پمپ به همان صورتی که روشن شدند، خاموش می‌شوند تا به همان اولین پمپ برسند. البته می‌توان از یک دید دیگری برای چگونگی کارکرد بوستر پمپ آبرسانی نگاه کرد. پمپ دستگاهی است که انرژی مکانیکی از موتور خود می‌گیرد و از آن برای انتقال سیال به نقاط دورتر استفاده می‌کند. این انتقال انرژی باعث می‌شود تا سیال بتواند از طریق لوله‌ها به نقطه مورد نظر انتقال دهد. وقتی از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می‌شود، انرژی زیادی تولید شده و از این رو باعث می‌شود تا آب به میزان بیشتری انتقال پیدا کند. بوستر پمپ آبرسانی را بوستر پمپ خانگی نیز می نامند.

بوستر پمپ خانگی چیست؟

کاربردهای بوستر پمپ آبرسانی

کاربرد بوستر پمپ آبرسانی فقط برای استفاده در زمین‌های کشاورزی نیست. البته در نگاه اول بهتر است که از این دستگاه برای افزایش فشار سیال در ساختمان‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود؛ اما به کار گرفتن آن‌ها در دیگر واحدهای صنعتی و ساختمانی هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد. دیگر کاربردهای بوستر پمپ آبرسانی شامل:


آبرسانی به ساختمان‌هایی با کاربردهای مختلف مانند بیمارستان‌ها، مدارس، سالن‌های تفریحی، مجتمع‌های ورزشی، مجتمع‌های مسکونی، آپارتمان‌ها؛

برای انتقال آب در سیستم اطفاء حریق آتش‌نشانی؛

برای انتقال آب در صنعت کشاورزی و آبیاری گل و گیاه؛

برای انتقال آب در واحدهای صنعتی کارخانه‌ها و صنایع کارگاهی مختلف.

چرا باید از این نوع بوستر پمپ استفاده کرد؟

اینکه چرا بر استفاده از نوع بوستر پمپ آبرسانی تأکید می‌شود، بیشتر به کاربرد آن بستگی دارد. به هرحال هر نوع پمپ ساختار منحصر به فردی دارد و همین ساختار باعث می‌شود تا در کاربردی خاص بهتر عمل کند. در حالت کلی، علت اینکه در استفاده از بوستر پمپ آبرسانی تأکید می‌شود، می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:


به دلیل استفاده از چندین پمپ در داخل آن، آب دیگر در صنعت کشاورزی و مسکونی هدر نمی‌رود. در واقع میزان فشار آب بر اساس نیاز تعیین می‌شود. هرچه نیاز بیشتر شود، فشار دستگاه برای انتقال سیال هم افزایش پیدا می‌کند. این مسئله باعث جلوگیری از هدر رفت آب می‌شود.

به راحتی می‌توان آب را به نقاط دورتر یا ارتفاع بالا بدون هیچ مشکلی انتقال داد. این نکته برای واحدهایی با مساحت بالا حیاتی است.

از آنجا که قطعات آن به راحتی جدا می‌شود، می‌توان بوستر را در نقطه‌ای قرار داد که بیشترین مقدار سیال را به نقطه مورد نظر برساند.

سرویس و تعمیر قطعات خراب آن خیلی راحت است. این بوستر پمپ‌ها هر لحظه روشن هستند و از این رو باید همیشه سرویس شوند. راحت بودن عملیات تعمیر و سرویس در بوسترهای پمپ خیلی سریع‌تر انجام می‌شود.

بسیاری از هزینه‌های جانبی از جمله در بخش کشاورزی برای آبرسانی را کاهش می‌دهد. در گذشته سیستم آبرسانی بسیار سنتی بود و این مسئله علاوه بر هدر رفت آب، باعث افزایش هزینه چه در بخش خرید تجهیزات و چه در بخش منابع انسانی می‌شد؛ اما با خرید بوستر پمپ آبرسانی تا مقدار زیادی این هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

همان‌طور که در بالا نوشتیم، کارکرد پمپ‌ها به صورت الگوی مصرف است. فشار افزایش پیدا کند، فشار سیال بوستر پمپ هم زیاد می‌شود؛ فشار کاهش پیدا کند، مقدار سیال کمتری انتقال پیدا خواهد کرد. این مسئله به شما در تخمین میزان مصرف ماهیانه و برنامه‌ریزی برای استفاده درست کمک زیادی خواهد کرد.

اجزای بوستر پمپ آبرسانی

تمامی بوسترهای پمپ به دو نوع متغیر و ثابت تقسیم می‌شوند. توضیح و تفاوت این دو مورد در مقالات بعدی به صورت کامل توضیح داده خواهد شد. هرکدام از این دو نوع بوستر پمپ‌ها دارای اجزای مخصوص به خود هستند؛ البته اجزایی هم در ساختار مشترک آن دو نیز به کار رفته است. تمامی اجزا تشکیل دهنده بوستر پمپ آبرسانی شامل:


الکتروپمپ‌ها که قلب اصلی پمپ را تشکیل می‌دهند. وظیفه اصلی این دستگاه تأمین نیروی محرکه لازم برای انتقال آب به مناطق دور یا ارتفاع بالا است. بوسترهای پمپ دارای چندین الکتروموتور هستند که روی شاسی اصلی به صورت موازی قرار می‌گیرند.

بخش مکش وظیفه مکش آب از مخزن و انتقال آن به الکتروپمپ را دارد. در واقع مکش شامل کلکتور لوله‌ای است که شامل شیر قطع و وصل، صافی، لرزه‌گیر، فلنج و مهره ماسوره است. بخش مکش با استفاده از شیرآلات از یک طرف به الکتروپمپ و از طرف دیگر به مخزن ذخیره آب متصل می‌شود.

بخش دهش دقیقاً همان کاربرد مکش را دارد؛ اما با این تفاوت وظیفه انتقال آب از الکتروپمپ به بخش مصرف کننده را دارد. بخش دهش شامل شیر یک طرفه، لرزه‌گیر، فلنج و مهره ماسوره است.

کلکتورها دستگاه‌های عامل انتقال از بخش مکش و مخزن به الکتروپمپ و همچنین از سمت الکتروپمپ به بخش دهش و خروج آن را بر عهده دارند. بدون کلکتورها هیچ‌گونه انتقال انجام نمی‌شود. البته همه اجزای بوستر پمپ آبرسانی مهم هستند و نبود یک مورد از آن‌ها باعث توقف کلی می‌شود. کلکتورها باید حتماً گالوانیزه باشند تا تأییدیه وزارت بهداشت را دریافت کنند؛ در غیر این صورت اجازه تولید و فروش این نوع بوسترهای پمپ وجود ندارد.

شیر فلکه قطعه‌ای است که برای قطع یا وصل کردن جریان آب استفاده می‌شود. این شیر فلکه چدنی یا برنجی در زمان جدا کردن یا قطع کلی جریان بیشترین کاربرد را دارد.

شیر یک طرفه که برای جلوگیری از برگشت آب به الکتروپمپ و خراب شدن آن استفاده می‌شود. این شیرها یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی هستند که حتماً باید در تمامی بوستر پمپ‌ها استفاده شود.

صافی همان ابزاری است که برای جلوگیری از ورود ذرات ریز به داخل پمپ استفاده می‌شود. متأسفانه آب‌های بسیاری از نقاط دارای املاح بسیار ریزی هستند که در دراز مدت می‌تواند آسیب بسیار جدی به پمپ و عملکرد آن‌ها برساند. نکته مهم و اصلی اینکه بهتر است تا برای هر پمپ درون بوستر از یک صافی جداگانه‌ای استفاده کنید.

لرزه‌گیر قطعه‌ای است که برای جلوگیری از لرزش بوستر و پمپ‌های درون آن استفاده می‌شود. بوسترهای پمپ در هنگامی که میزان فشار سیال مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند، دچار لرزش شدیدی شده و این می‌تواند هم به خود ساختار بوستر و هم به محیط اطراف آسیب جدی وارد کند. البته بهتر است که بوستر پمپ آبرسانی را در مکانی محکم و به دور از رفت و آمده‌ای مکرر نصب کنید.

تابلوی برق و کنترل دستگاهی است که باعث شروع کار کردن پمپ می‌شود. فعالیت مکانیکی و الکتریکی بوسترهای پمپ با استفاده از تابلو برق و کنترل انجام می‌شود. البته فقط هماهنگی نیست، بلکه تابلوبرق‌ها جلوی هرگونه نوسانات و فعالیت مشکوک را می‌گیرند.

مخزن دیافراگمی دستگاهی است که فشار مورد نیاز برای انتقال آب آماده می‌کند. آب با اینکه توسط موتور نیرویی می‌گیرد؛ اما باز هم نمی‌تواند به صورت عادی خود را نقطه مورد نظر برساند. مخزن دیافراگمی به کمک بوستر می‌آید و با ذخیره سازی آب تحت فشار و برگرداندن آن به سیستم باعث حرکت روان انواع سیال درون لوله‌ها می‌شود.

پرشر سوئیچ کنترل کننده فشار حداقل و حداکثربوستر پمپ است. بوسترها بیشتر از فشار معینی را نمی‌توانند قبول کنند. همچنین مقدار آن نباید از حد معینی هم پایین باشد. پرشر سوئیچ در اینجا به کنترل مرز این مقدار کمک می‌کند. این نوع پرشر در بوستر پمپ آبرسانی با دور ثابت به کار گرفته می‌شود.

پرشر ترانسمیتر همان کارکرد پرشر سوئیچ را دارد؛ اما با این تفاوت که در بوستر پمپ دور متغیر استفاده می‌شود.

مانومتر برای اندازه فشار ورودی، خروجی و تک تک پمپ‌ها استفاده می‌شود. بهتر است که برای هر پمپ یک مانومتر نصب کنید.

اتصالات و فلنج ها وظیفه متصل کردن انواع قطعات را به هم دارند. قطعات بوستر پمپ باید از طریق به صورت محکم به هم متصل شوند تا در هنگام کار زیادی مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید. در اینجا با استفاده از اتصالات مخصوص قطعات مختلف به هم وصل می‌شوند.

شاسی اصلی قطعه‌ای مشترک بین همه نوع بوستر پمپ‌ها است. در واقع تمامی قطعاتی که در بالا نوشتیم، روی شاسی اصلی نصب می‌شوند. هدف از این کار جلوگیری از ارتعاش و حرکت قطعات در هنگام فعال بودن بوستر پمپ آبرسانی است.

نکات خرید بوستر پمپ آبرسانی

آخرین نکته‌ای که شما باید در نظر بگیرید، نکات خرید این نوع بوستر پمپ است. در هنگام خرید اول از همه باید به مکان مورد استفاده و مقدار نیاز آن دقت کنید. مسلماً هرچه زمین یا مساحت شما اندازه بیشتری داشته باشد، شما از تعداد پمپ‌های بیشتری در بوستر خود استفاده کنید. وقتی صحبت از بوستر پمپ آبرسانی چیست می‌شود، باید به نیاز خود در قدم اول توجه داشته باشید. تعداد ساکنین، میزان مصرف روزانه، شرایط آب در منطقه و بودجه شما از جمله دیگر عواملی هستند که در تعیین خرید بوستر پمپ آبرسانی تأثیرگذار خواهند بود.