سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب پمپ برای ساختمان چند واحدی

در سال های گذشته ساختمان هایی که ساخته میشد عموماً دارای یک کنترل آب بوده و تمام ساختمان از یک شبکه آبرسانی میشد.


به عبارتی یک شاه لوله از پایین تا بالای ساختمان ادامه داشت و در هر طبقه انشعاب مخصوص آن واحد مجزا میشد. برای این چنین ساختمان هایی انتخاب پمپ آب با ضوابطی همراه است. راه های زیادی برای انتخاب پمپ چند واحدی وجود دارد که در ادامه به تمامی آنها اشاره خواهد شد.


انتخاب پمپ بر اساس بیشترین هد و دبی

یک راهکار این است که بالاترین طبقه را انتخاب کنیم به عنوان هد و جمع دبی مصرفی در طبقات پایین تا بالا هم به عنوان دبی در نظر بگیریم. در این روش ممکن است به این نتیجه برسید که قطر لوله کشی برای ساختمان شما مناسب نبوده و پمپی که محاسبه شده دارای دهانه بزرگتر از یک اینچ است.


در این موارد هم راهکارهایی وجود دارد. اما بدیهی است که این طریقه انتخاب پمپ آب برای چند آپارتمان دست بالاست و باعث افزایش هزینه های اولیه و بهره برداری خواهد شد چراکه پمپ بزرگتر یعنی هزینه برق بیشتر و هزینه اولیه بالاتر برای خرید پمپ.


انتخاب پمپ بر اساس بیشترین هد و کمترین دبی

راه حل دوم این است که پمپ آب را برای بالاترین طبقه و به تعداد واحد های موجود در آن طبقه طراحی نمایید. این هم مشکلاتی دارد که از آن جمله میتوان به کاهش دبی آب در طبقه بالا اشاره کرد.


بدیهی است که با این انتخاب اگر در طبقات پایین تر آب مصرف شود، مقدار دبی برای طبقه آخر کم شده و آبدهی مناسبی نخواهید داشت. عموماً دبی مورد نیاز برای هر واحد آپارتمانی زیر 100 متر را حدود 50 تا 60 لیتر در دقیقه در نظر می گیرند. بسیاری از تاسیسات کاران بر اساس تجربه پمپ را انتخاب می کنند و در بسیاری موارد پیش بینی های دست بالایی دارند.


انتخاب پمپ برای متوسط دبی مصرفی و بیشترین هد

در این روش فرض بر این است که نیمی از واحدها همزمان شیر آب را باز نگه دارند. لذا برای یک ساختمان با واحدهای زیر 100 متری، دبی مصرفی برابر خواهد بود با 60 لیتر در دقیقه ضربدر تعداد واحد ها تقسیم بر دو و مقدار هد نیز که برابر است با بالاترین ارتفاع بعلاوه 20 متر ستون آب به عنوان فشار مصرفی در خروجی لوله.