سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد موتور پمپ در کشاورزی

استفاده از موتور بنزینی و دیزلی در مناطق کشاورزی و دور افتاده کاربرد زیادی دارد و با توجه به هزینه کمتر برای تولید انرژی استفاده از موتور پمپ‌ها امروزه رواج بیشتری یافته است .

بدیهی ترین نیاز کشاورزان برای ادامه کشاورزی نیاز به آب است حال از طریق کشیدن آب از چاه یا آب استخر باید آب را به درختان برسانند.

معمولا باغات و زمین های کشاورزی با کمبود آب مواجه هستند. اگر شما هم برای مصارف کشاورزی و یا آبیاری باغات و زمین های زراعی خود با مشکل روبرو شده اید می توانید با استفاده از موتور پمپ های کشاورزی این مشکل را برطرف کنید.

اساساً در مکان‌هایی که برق شهری یا صنعتی موجود نباشد از موتور پمپ بنزینی، نفتی و یا گازوئیلی استفاده می‌شود. بدیهی است که به خاطر توان محدود موتور پمپ‌ها، مقدار هد و دبی آنها نیز محدود است. استفاده از موتور بنزینی و دیزلی در مناطق کشاورزی و دور افتاده کاربرد زیادی دارد و با توجه به هزینه کمتر برای تولید انرژی استفاده از موتور پمپ‌ها امروزه رواج بیشتری یافته است. در حقیقت موتور پمپ وسیله‌ای است که انرژی فسیلی را به انرژی الکتریکی و سپس مکانیکی تبدیل می‌کند. ترکیب یک موتور سوختی با پمپ را موتور پمپ می‌نامند.

موتور پمپ یکی از لوازم پر مصرف صنعتی خصوصاً در شمال کشور است. موتور پمپ بنزینی و نفتی بنزینی از جمله پمپ‌های پر مصرف است. موتور پمپ استارست جزء بهترین موتور پمپ‌ ها که در ایران هم بسیار مشهور است.

اجزای موتورپمپ

موتور پمپ از یک موتور سوختی و یک پمپ تشکیل شده است.

قسمت موتور در موتور پمپ ها 4 زمانه است، در موتور چهار زمانه، یک دوره (سیکل) کار در چهار زمان(کورس) انجام می شود. یعنی برای انجام کار مکانیکی در هر سیکل، چهار مرتبه پیستون به طرف بالا و پایین حرکت می کند. (دو حرکت به سمت بالا و دو حرکت به سمت پایین)

از طرفی پمپ و موتور به طور مجزا طراحی می شوند و توسط یک شاسی به یکدیگر متصل می شوند بنابراین خیالتان راحت باشد برای جابجایی موتور پمپ ها به دردسر نخواهید افتاد چرا که می توانید آن ها را به راحتی از هم جدا کنید.

در مصارف کشاورزی برای آبیاری زمین ها به راحتی می توان از موتور پمپ های کشاورزی استفاده نمود چرا که قابل جابجایی هستند و در طراحی و تولید بدنه آن ها از جنسی استفاده شده که وزن آن ها را سنگین نکند.

موتور پمپ

جنس موتورپمپ کشاورزی

موتور پمپ های کشاورزی باید به صورتی طراحی و تولید شوند که سبک و قابل انتقال باشند. به همین دلیل جنس بدنه موتور پمپ کشاورزی را از آلومینیوم می سازند. چرا که فلز آلومینیوم به نسبت دیگر فلزها سبک تر است.

کاربردهای موتور پمپ

در مزارع کشاورزی و باغی که دسترسی به برق آسان نیست و به سختی می‌توانید آب را تهیه کنید موتور پمپ‌ها بهترین گزینه می‌باشند، البته به دلیل گران بودن بنزین می‌توانید از دیزلی استفاده کنید.

می‌توانید برای کشیدن آب از چاه‌ها و استخرها حداکثر تا عمق 8 متر برای تهیه آب از موتور پمپ‌ها استفاده کنید، اگر نیاز به استخراج آب از اعماق بیشتر داشته باشید می‌توانید به کمک یک کفکش این‌کار را انجام دهید زیرا نهایتا 8 متر مکش دارند کفکش برقی و اگر نیاز به پمپاژ سیالات با ذرات جامد معلق داشته باشید لجن‌کش پیشنهاد می‌شود که برای فاضلاب صنعتی و خانگی مناسب است.

جنس مکانیکال سیل آنها از کربن / سرامیک است، جنس ورودی و خروجی آلومینیوم می‌باشد، قطر دهانه ورودی و خروجی موتور پمپ از 1 تا 6 اینچ متغیر است موتور پمپ‌ها اصولا 4 زمانه و دارای خنک کننده با هوا می‌باشند توان موتور پمپ‌ها بستگی به کاربردشان متغیر است.

بازرگانی نیک نام پارس به عنوان فروشگاه تخصصی کالای صنعتی، علاوه بر موتور پمپ، انواع الکتروموتور، پمپ آب، کفکش ، لجن‌کش و کالای اتوماسیون، موتور ویبره و بسیاری انواع کالای صنعتی را با برندهای استارست به فروش می‌رساند.

نکاتی جهت انتخاب پمپ آب کشاورزی 

انتخاب پمپ آبیاری به نوع پمپ و هم چنین ارتباط بین بازده پمپ و حداکثر دینامیک (TDH) در سرعت جریان (دبی) خاص بستگی دارد. 

انواع پمپ آب مورد استفاده در کشاورزی شامل موارد زیر می باشد: 

  • پمپ سانتریفیوژ ( بالای زمین)
  • پمپ توربینی چاه های عمیق 
  • پمپ غوطه ور- پمپ شناوری 
  • پمپ پروانه ای 

هنگام انتخاب پمپ، شرایط عملکرد پمپ را در نظر بگیرید، از جمله: 

  • منشا (سرچشمه) آب 
  • حداکثر آبدهی پمپ ( که توسط سیستم آبیاری تعیین می شود)
  • حداکثر مکش ( برای بالا آوردن سطح آب به ورودی پمپ )
  • حداکثر دینامیک (حداکثر فشاری که توسط پمپ تامین می شود)
  • آب های سطحی و آب چاه، منشا آب را برای شما مشخص می کنند. هم چنین میزان در دسترس بودن آب با توجه به زمین شناسی محلی و شرایط محیطی تعیین می شود. 

نوع سیستم آبیاری، فاصله از سرچشمه آب و اندازه سیستم لوله کشی میزان حداکثر آبدهی و حداکثر فشار(قدرت) پمپ را مشخص می کند.