سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کفکش یا شناور

کفکش یا شناور؟ یکی از راه‌های استفاده از آب در منابع آبی مثل آب‌های زیر زمینی یا آب رودخانه یا آبی که در سطوح عمیق مثل چاه واقع می‌شود استفاده از ابزارآلاتی مثل کف کش یا شناور است.در این مقاله قصد داریم به این دو ابزار مهم، کاربردها و تفاوت‌های آنها بپردازیم.

پمپ کف کش چیست؟

در واقع  پمپ آب کف کش نوعی پمپ گریز از مرکز مستغرق است. با به حرکت در آوردن موتور کف کش توسط نیروی الکتریسته انرژی جنبشی سیال افزایش پیدا کرده و نهایتا سیال به مقصد دلخواه پمپ می‌شود.

کاربرد پمپ کف کش شامل کشیدن آب از چاه و یا پمپ کردن آب های زلال، بدون آلودگی یا لجن است.

پمپ شناور چیست؟

پمپ شناور نیز نوعی پمپ کف کش از نوع گریز از مرکز و مستغرق است. معمولا جهت انتقال سیال از چاه از آن استفاده می‌شود، از پمپ آب شناور در چاه‌های عمیق، صنایع کشاورزی، صنایع باغبانی، سیستم‌های آتشنشانی، سیستم‌های هدایت فاضلاب، شناور حفاری، چاه‌های کم‌عمق و عمیق، آبنما و فواره‌ها، الکتروپمپ‌های شناور سولار  و صنایع نفت و گاز از آن استفاده می‌گردد.

شباهت میان پمپ کف کش و شناور

در این بخش به بیان شباهت‌ها میان کفکش و شناور می‌پردازیم:

  • هردوی این پمپ‌ها به شکل عمودی ساخته می‌شوند. در زمان استفاده نیز به شکل عمودی در سیال مورد نظر قرار می‌گیرند.
  • هر دوی این پمپ‌ها از نوع مستغرق هستند به این معنا که در زمان کار با آنها بدنه پمپ داخل سیال قرار می‌گیرد.
  • هر دو مورد از پمپ‌های سانتریفیوژی هستند.
  • عملکرد هر دو بسیار به هم شباهت دارد.
  • هر دو ابزار دارای خازن راه‌اندازی هستند.

نگاهی به تفاوت‌های میان کفکش و شناور

همانطور که مشاهده کردید این دو نوع پمپ از نظر ساختمان ظاهری و عملکرد بسیار مشابه هم هستند. اما تفاوت‌های آنها نیز به این شرح است:

تفاوت ورودی و خروجی

در شناورها ورودی سیال در میانه بدنه واقع شده است ولی در پمپ کفکش این ورودی در انتهای بدنه قرار می‌گیرد. خروجی شناورها نیز در بالای بدنه آنها قرار دارد. اما در کف کش‌ها خروجی در کنار پمپ واقع شده است.

تفاوت در جنس بدنه

پمپ‌های شناور معمولا از جنس استیل ساخته می‌شوند. ولی پمپ‌های کف کش چدنی هستند.

تفاوت در ساختار

شناورها معمولا به شکل دو تکه و با قطر کم ساخته می‌شوند. اما پمپ‌های کف کش به صورت یک تکه ساخته شده و قطر بالاتری نیز نسبت به مدل‌های شناور دارند.

تفاوت در تعداد پروانه ها

کف کش‌ها دارای یک یا دو پروانه هستند در حالی که در پمپ‌های شناور چندین پروانه از نوع دیفیوژمی وجود دارد. همین مسئله باعث می‌شود که از پمپ‌های شناور بتوان در چاه های عمیق نیز استفاده کرد. به طوری که پمپ‌های کفکش نهایتا می‌توانند تا ارتفاع 150 متری را پوشش دهند. اما پمپ‌های شناور قابلیت تولید فشار تا ارتفاع 500 متری را دارند.

تفاوت در جنس پروانه‌ها

در پمپ‌های شناور پره ها از جنس پلیمر فشرده ساخته می‌شوند. در حالی که پروانه‌ها در پمپ کفکش از چدن یا کابالیت تهیه می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که در متن مقاله به آن اشاره کردیم این دو پمپ ظاهرا از یک خانواده هستند اما در واقع کارایی و عملکرد متفاوتی ارائه می‌دهند و هرکدام از آنها برای استفاده در شرایط خاص و ارتفاع مشخصی طراحی شده است که کاربر می‌تواند با توجه به ویژگی هایی که برای هریک مشخص کردیم بسته به کارایی آن مدل مورد نظر خود را انتخاب کند. با توجه به آن چه در متن در آمد می‌توان گفت که پمپ‌های شناور دارای کاربرد بیشتری هستند و می‌توان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد.

منبع: وبلاگ سایت پمپ آب